Heb je migraine? Neem deze vitamine extra in!

“400 mg riboflavine per dag zorgt voor een verlaging van het aantal migraineaanvallen”

Drie miljoen Nederlanders lijden aan migraine en iedere dag hebben ruim 70.000 mensen last van een migraineaanval. Naast het feit dat het natuurlijk erg vervelend voor de persoon zelf is gaat dit gepaard met ziekteverzuim en kost dit het bedrijfsleven elk jaar 1,7 miljard euro. De directeur van de Nederlandse Vereniging van Hoofdpijnpatiënten, zegt dat deze kosten eenvoudig kunnen worden teruggebracht. Hij zou graag zien dat werknemers over hun ziekte durven te praten tegen hun werkgever en zo samen naar oplossingen kunnen zoeken, bijvoorbeeld door het zorgen voor een kamer met een stretcher, waar migrainepatiënten zich bij een aanval één of twee uur kunnen terugtrekken en rustig kunnen liggen.

Dit zou natuurlijk al een stap in de goede richting zijn, maar is het niet beter om te kijken naar hoe migraineaanvallen in eerste instantie voorkomen kunnen worden? Bij The Food Hospital kijken we met de patiënt eerst naar triggers in de voeding die voor migraineaanvallen kunnen zorgen. Daarnaast richten we ons op specifieke voedingsstoffen. Er zijn namelijk een aantal voedingsstoffen die in studies als bewezen effectief worden beschouwd bij de behandeling van migraine. Een voorbeeld hiervan is vitamine B2: riboflavine. Riboflavine wordt in systematische reviews geprezen als een profylactisch therapie, met andere woorden, het beïnvloedt de frequentie, ernst en duur van migraine-aanvallen1.

RESULTATEN ONDERZOEKEN

  • In 5 klinische onderzoeken gaf suppletie met riboflavine positieve resultaten! .
  • 400 mg riboflavine per dag zorgde voor een significante verlaging van de frequentie van migraineaanvallen à verlaging van -59% 1.
  • 400 mg / dag riboflavine zorgde voor een verlaagde migraineaanval frequentie: van 4 aanvallen per maand tot 2 aanvallen per maand1
  • 400 mg / dag riboflavine zorgde voor een verlaagde migraineaanval frequentie: van 8,7 aanvallen per maand tot 2,9 aanvallen per maand1

Omdat riboflavine goed wordt verdragen en het een relatief goedkope optie is voor het voorkomen/verminderen van migraineaanvallen, raden wij u aan om suppletie hiervan te proberen. Hoge doseringen lijken ook vrij van bijwerkingen te zijn, afgezien van een enkele patiënt, die darmklachten ondervond.

VOEDINGSBRONNEN VAN VITAMINE B2

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is gesteld op 1,6 mg per dag. Het voedingscentrum geeft aan dat vooral melk en kaas goede bronnen van riboflavine zijn. Een glas melk (150 ml) geeft bijvoorbeeld 0,27 mg riboflavine. Er zijn echter betere bronnen van riboflavine, namelijk:

Mg B2 per 100 gram
Lijnzaad (gebroken) 0,96
Ei 0,50
Taugé 0,40
Amandelen, gepeld 0,35
Champignons 0,44
Zalm 0,30

GEBRUIKERSADVIES

In de onderzoeken is uitgegaan van 400 mg per dag. Zoals je ziet is het bijzonder moeilijk om deze hoeveelheid via je voeding binnen te krijgen. Ook met een multivitaminen kom je vaak niet aan deze dosering. In dit geval kun je het beste kiezen om vitamine B2 als supplement in te nemen. Let hierbij goed op, de meeste supplementmerken verkopen namelijk capsules met 50 mg B2. Daarom werken wij zelf liever met de B2 capsules van het merk NOW. Deze capsules zijn met 100 mg vitamine B2 per capsule hoger gedoseerd.

Overigens werkt riboflavine samen met andere B-vitamines. Hierdoor raden wij bij het gebruik van een hoge dosis riboflavine altijd aan om ook een B-complex te gebruiken.

Bronnen

  1. Thompson DF, Saluja HS. Prophylaxis of migraine headaches with riboflavin: a systematic review. J Clin Pharm Ther (2017) 42(4):394–403. doi:10.1111/jcpt.12548. PubMed Abstract | CrossRef Full Text | Google Scholar
  1. MacLennan SC, Wade FM, Forrest KM et al. High‐dose riboflavin for prophylaxis in children: a double‐blind randomised, placebo‐controlled trial. J Child Neurol 2008; 23: 1300–4. Crossref PubMed Web of Science®Google Scholar
2018-11-08T12:16:37+00:00 Door |